life, family, etc @ nashizz.blogspot

nashizz's blog for cerita-cerita, jalan-jalan, makan-makan, main-main, apa-apa, suka-suka, saja-saja

Teringat satu sambal yg mak aku di kampung (kat batu Pahat) suka buat, aku tak ingat namanya ape entah..so aku letak je la nama kata title tu...Orang jawa pandai buat ni. Selalunya mak aku buat untuk dimakan dgn ubi rebus, atau lempeng buat sarapan...pedas memang pedas tapi terangkat


Weekend nanti minta bini aku buat..tak silap dulu bini aku pernah buat sekali kut...tak pun aku buat sendiri  aje la : )

Resepinye lebih kurang camni la :
15 biji cili api (ditumbuk kasar), 2 biji bawang besar di hiris,3 biji bawang putih di hiris, ikan bilis secukupnya (ditumbuk kasar) asam jawa, garam, gula secukupnya, sedikit air, minyak untuk menumis. 
Caranya tumis cili besar, cili api, bawang putih, bawang merah dan ikan bilis sekali sehingga naik bau. Jangan sampai garing masukkan air,  masukkan air asam jawa, garam dan gula. Rasa untuk sambal jawa ni mesti ada rasa masam2 manis dan sedikit rasa masin. biarkan sekejap selapas masuk air tadi sehingga mendidih atau masak. Hidangkan..makan dengan nasi, sbg pencicah lempeng, jemput-jemput, ubi rebus mesti terangkat....perghh. 

Rasa nak makan asam pedas juga ni, nanti nak gak try My Asam Pedas, kat Bandar Botanic tu la..

1 comments:

ha..br la betul ayat tu...

Post a Comment

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker